Matlista

Spara pengar och tid!

Hur duktiga är folk att planera för hela veckans mat??
Jag kan lova att det är väldigt bra! Man spar både tid och pengar.
Att kunna planera mat av det man har hemma och använda sina resurser är ett stort gott råd!!
Sedan såklart att handla när matvarorna är billiga.
Passa på när köttfärsen kostar 34 kr/kg, oftast är det ca 2.2 kg i en sådan stor förpackning. För oss som är två personer brukar vi dela den i 4 delar och frysa in dom så. Sedan tar man upp en bit när man ska ha den. Räcker till en middag och lunch dagen efter oftast (beroende vad man gör av den).

Eller tacobröd 2st för 20 kr, köpte jag igår på Willys. Man kan verkligen göra mycket fynd om man håller koll på erbjudanden affärerna skickar hem i brevlådan! Sedan är det ju lite såklart beroende på vilken butik man handlar på.

Denna vecka då! Jo jag har gjort lista för vårt hushåll (Se nedan)

Måndag Taco
Köttfärsen köpt billigt tidigare, upp ur frysen.
Sedan lite grönsaker. 2 st 5dl gräddfil för 20kr tror jag det var?
Och sedan bröden då som sagt, 2 för 20:-.




Tisdag
Kyckling med ris
Troligtvis blir det "fuskburken" vi har hemma.
Sån här sötsur sås eller vad dom heter.
Köpte den vid panik förut men sedan blev
den stående i alla fall. Så nu blir det till
att använda det vi har!
Kyckling i bitar stekta och sedan i med burken och puttra.
Riset körs i riskokaren :)


Onsdag Falukorv med mos
Egen gjord (såklart) potatismos.
Likaså korven är köpt på extrapris.
Tror det var ca 21:-/kg. Billigare än Eldorados till och med!
Vilket klipp! Den var stor (1,2 kg) också så det blir att frysa halva.


Torsdag Pannkakor
Egna såklart, ingen fusksmet eller pulver eller trams.
Billigt och gott då och då.
Denna vecka blir premiär med egengjorda äppelmoset :)




Fredag
Fläskfilé
Också denna från frysen. Gäller att ta vara på vad man har.
Får se vad det blir av denna om vi gör någon egen
sås eller dyligt. Potatis/klyftpotatis.



Lördag och sändag planerar vi senare mot helgen. :)
Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Carola

Ha ha vad bra och ingen fisk! Vi köper oxå storpack med köttfärs, delar alltid upp i 400 g:s förp för det är alltid 400 g i alla recept.

Idag blir det iaf kyckling- och grönsakswok med äggnudlar.

2010-09-21 @ 16:24:07
Postat av: Jessica

Haha.. nej jag hade din tanke i bakhuvudet när jag gjorde den ;) Nej men det är inte så ofta vi äter fisk faktiskt. Händer inte så ofta alls om jag ska vara ärlig. Du tycker inte om fisk kanske?

Jo men det är kanon att dela upp köttfärsen så.

Äggnudlar, hm. Jag är inte såå förtjust i nudlar men men..

Brukar du som är hemma göra matlista?

2010-09-22 @ 09:31:32
Postat av: Carola

Har så dålig fantasi och när man kollar på nätet och så så är det alltid massa konstiga saker som man aldrig har hemma. Den här veckan och förra har vi lyckats få ihop det iaf. Jag gillar inte fisk, men ska lära mig igen har jag bestämt mig för, så på fredag blir det fisk....

2010-09-22 @ 17:00:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0